ROZKŁAD MATERIAŁU DLA KLASY I- III
O PROFILU DZIENNIKARSKO-INFORMATYCZNYM
KLASA I
TEMATY I ROZKŁAD GODZINN
(2 semestry)
1. Zasady bezpieczeństwa- przypomnienie
2.Korzystanie ze zbiorów informacji z różnych źródeł:
Internet, leksykon CD, podręcznik
3.Rysowanie w edytorach graficznych Power Point
i Point
4.Sporządzanie komputerowych notek w różnych programach
5.Porządkowanie plików i folderów, zakładanie podfolderów
6.Odbieranie i wysyłanie listów z załącznikami
7. Informacja, komunikacja, technologia informacyjna
8.Jak zbudowany jest komputer? - powtórzenie
9.Redagowanie dokumentów tekstowych, graficznych i
kalkulacyjnych
10.Zbieranie i opracowywanie wiadomości w bazach
danych
11. Poszukiwanie informacji w sieci Internet
12.Kronika z Zielonej Szkoły – projekt zespołowy
13.Strona www- w języku HTML - projektowanie
14. Język HTML
15.Rozwiązywanie problemów – algorytmy
16.Gromadzenie i wyszukiwanie informacji – bazy danych
17.Przygotowanie własnych prezentacji multimedialnych
18.Modelowanie i symulacja w języku LOGO
19.Zastosowanie technologii informacyjnej
20.Przedmiotowa nauka z komputerem - ćwiczenia
21.Powtórzenia, sprawdziany i poprawy
RAZEM : 72 h ( 2 semestry po 2 h tyg.)
PLAN WYNIKOWY DLA KLASY I
O PROFILU DZIENNIKARSKO-INFORMATYCZNYM
1.Rozpoczęcie pracy z komputerem. Zasady bezpieczeństwa
P. U. rozumie i odróżnia operacje wykonywane za pomocą myszy takich jak:
Wskazanie, pojedyncze i podwójne kliknięcie , ciągnij i upuść. Uruchamia program,
zmienia położenie i rozmiar okna, zamyka system
PP. U. Umie korzystać z menu rozwijanego i pomocy do programu
2.Korzystanie ze zbiorów informacji : pomoc i leksykon CD, bazy danych, podręcznik
P. U. korzystać z pomocy wbudowanej do programu . Odszuka znaczenia haseł w słowniku komputerowym
PP. U. umie i rozumie poruszać się po hipertekście i wyszukiwać tematy za pomocą słów kluczowych i indeksu.
3.Rysowanie w edytorze grafiki z uwzględnieniem elementów animacji komputerowej
P. U. potrafi otworzyć i zapisać plik. Odróżni stosowanie operacji : „zapisz „ od „zapisz jako” Umie kopiować wklejać i wycinać fragmenty rysunków, wstawiać animacje rysunkowe i inne.
PP. U . stworzy prostą animację rysunkową.
4.Sporządzanie komputerowych notek, recenzji i dłuższych form
P.U. pisać wszystkie znaki , umieszczać je zgodnie z zasadami interpunkcyjnymi. Zna
podstawowe redagowanie tekstu – wydzielanie akapitów, dodawanie wcięć i interlinii.
Dokona operacji na blokach: usuwanie, kopiowanie, przestawianie. Umie posługiwać się opcją autoortografii i interpunkcji.Umie korzystać z systemu OLE
PP.U. potrafi skopiować bloki tekstu między dokumentami z różnych aplikacji za pomocą schowka i przełączanie się między aplikacjami. Zna system OLE
5.Porządkowanie naszych prac. Folder, podfoldery, pliki
P. U. wyrobi sobie nawyk antywirusowego sprawdzania dyskietek przed każdym ich użyciem. Nawyk nie korzystania z dyskietek niewiadomego pochodzenia.
Umie tworzyć skróty do programów, przenieść, kopiować, usuwać pliki i foldery.
PP. U. określi i stworzy hierarchię folderów. Umie poprawnie przechowywać wyniki swoich
prac w postaci plików i folderów.
6.Odbieranie i wysyłanie listu. Zakładanie poczty elektronicznej i konfigurowanie jej w programie outlook expres
P. U. potrafi odebrać i opowiedzieć na list elektroniczny z załącznikiem
Utworzy i wyśle nową wiadomość z załącznikiem .
Umie uporządkować listy w folderach programów pocztowych. Umie skonfigurować pocztę w programie outlook expres
PP. U. umie zapisać i poprawić dane w książce adresowej. Zna program outlook expres
7.Informacja, komunikacja, technologia informacyjna
P. U. rozróżni informacje od danych, umie je skatalogować
Zna różne sposoby zapisywania informacji i reprezentowania ich w komputerze
Umie posługiwać się kalkulatorem w komputerze i innymi akcesoriami
8.Jak zbudowany jest komputer?
P. U. Zna i rozumie ogólne zasady budowy i funkcjonowania komputera jako
urządzenia , oraz urządzeń peryferyjnych
PP. U. zna funkcje wszystkich podstawowych części komputera
9.Redagowanie dokumentów tekstowych, graficznych i kalkulacyjnych
P.U. umie dostosować wygląd tekstu do treści, formatować akapity, stosować wyróżnienia
fragmentów tekstu, wzbogacać treść informacjami z różnych źródeł, kopiować przez schowek ozdabiać tekst rysunkami wstawić tabelę do dokumentu. Umie tworzyć tabelki, wstawiać elementy graficzne, zna podstawowe formuły arkusza kalkulacyjnego.
PP.U. potrafi wstawić obiekty dźwiękowe i filmowe do dokumentu, osadzić i przyłączyć obiekt do pliku, scalić komórki tabeli, zapisać indeks górny i dolny, organizować tekst w szpalty., utworzyć tabelkę. Zna formuły arkusza kalkulacyjnego.
10.Zbieranie i opracowywanie wiadomości w bazach dznych.
P.U. umie wypełnić arkusz kalkulacyjny napisami, liczbami i formułami oraz sformatuje komórki, umoe posługiwać się podstawowymi rekordami w bazach danych.
PP. U. Potrafi zastosować adres względny i bezwzględny oraz mieszany. Utworzyć wykres dla danych w tabeli i sformatować dane. Zaplanuje w arkuszu rozbudowane obliczenia.
Wie co to są rekordy.
11.Kronika „Zielonej Szkoły” – projekt zespołowy
P. U. potrafi planować wspólną pracę w grupie, wyszukać informacji na zadany temat, ocenić ich przydatność, dokonać selekcji . Umie połączyć różne obiekty w jeden dokument.
12. Poszukiwanie informacji w sieci Internet
P. U. Opisze strukturę sieci lokalnej i globalnej oraz schemat przepływu informacji .
Zna uprawnienia do korzystania z folderów i plików w sieci. Samodzielnie poszukuje informacji w sieci internetowej
PP.U. opracuje własną strategię poszukiwania informacji w sieci
13. Strona www i w języku HTML - projektowanie
P.U. umie zaplanować pracę przy tworzeniu dokumentu HTML. Korzysta z edytora Notatnik i opcji w programie Word do projektowania stron internetowych HTML. Zna podstawy netykiety i przestrzega jej zasad przy projektowaniu.
PP. U. umie posłużyć się nowymi poleceniami języka HTML. Samodzielnie tworzy grafikę i odnośniki , przestrzega netykiety przy tworzeniu stron www
14. Podstawy języka HTML
P. U. potrafi posługiwać się prostymi znakami w HTML i je stosuje
PP.U. potrafi zdefiniować język HTML
15. Rozwiązywanie problemów – algorytmy
P. U. potrafi sformułować sytuację problemową przez określenie danych, wyniku i związku między nimi.
Zapisze rozwiązanie prostych problemów jako algorytm w postaci listy kroków – iteracji
PP.U. potrafi testować proste algorytmy za pomocą komputera i posłużyć się nimi w życiu
codziennym
16. Gromadzenie i wyszukiwanie informacji – bazy danych
P. U. zdefiniuje, założy i edytuje prostą bazę danych. Umie posortować i zadać pytania w celu znalezienia informacji i wykorzysta je do tworzenia prostej bazy danych. Np. korespondencji seryjnej, książki kucharskiej itp.
PP. U. Przygotuje korespondencję seryjną.
17. Przygotowanie prezentacji multimedialnej
P. U. stworzyć prezentację w różnych formach, zaplanować ją i współpracować w grupie przy jej realizacji.
PP.U. umie praktycznie zastosować środki i metody technologii informacyjnej do wykonania zadań szkolnych.
18.Modelowanie i symulacja w języku LOGO
P. U. umie odczytać znaczenie parametru na podstawie analizy treści procedury.
PP. U. Umie i wykonuje eksperymenty z różnymi wartościami parametrów.
19. Zastosowanie technologii informacyjnej
P. U. umie korzystać z pomocy wbudowanej do programu – wyszukiwanie tematów i określeń w spisie treści, za pomocą indeksu i na podstawie słów kluczowych.
Umie odszukać potrzebne informacje i hasła w słownikach, encyklopediach, na stronach
Internetowych.
Umie korzystać z dokumentów i plików internetowych
20.Przedmiotowa nauka z komputerem
P. U. umie wykorzystać nabyte umiejętności w posługiwaniu się komputerem do nauki z innych przedmiotów szkolnych, szczególnie języków obcych
Joanna Janik
nauczyciel informatyki
Gimnazjum nr 5 w Lesznie